wat is vinyasa?

Liefste vrienden,

Dit keer breng ik graag de aandacht eens naar de term “vinyasa”.

Veel mensen vragen ons in het begin :”welk soort yoga geven jullie?” Wij geven hoofdzakelijk vinyasa yoga. Maar daarmee weten veel mensen nog niet wat we hiermee bedoelen, vandaar een beetje verduidelijking.

vinyasa – het vloeiende verbindingselement

Vinyasa is het voortdurend transformerende van het leven. Het betekent evolutie, verandering, cyclus, bewustzijn in beweging, proces.

In de yoga is dit het vloeiende element waarmee we de asana’s (houdingen) met elkaar verbinden tot een flow. Daardoor wordt de beoefening een dynamische stroming van beweging, bewustzijn en adem.

De vinyasa’s -de verbindingselementen, overgangen- zijn meestal geïnspireerd door de stromende bewegingen van de zonnegroeten maar kunnen ook speels en creatief anders uitgevoerd worden.Een vinyasa bestaat meestal uit verschillende bewegingen(een zonnegroet) die twee asana’s verbinden.

Er zijn ook vinyasa’s waarin we een beweging herhalen om doelbewust een bepaald effect te creëren.

De bewegingsvrijdheid en de pranastroom (levensenergie)  in de wervelkolom, gewrichten, romp en bekken worden door de mini vinyasa groter en doelgericht geactiveerd.

verschillende soorten vinyasa’s

Vinyasa  tussen twee houdingen om flow te creëren, gebaseerd op de zonnegroeten A of B met variaties

Ritmische vinyasa’s zijn repeterende bewegingen (minstens drie keer) die twee asana’s verbinden. Je beweegt heen en weer tussen twee asana’s in een flow om de circulatie van levensenergie te ontwikkelen en het alignment te verbeteren.

Body vinyasa’s zijn de herhaalde ritmische bewegingen van een ledemaat ( arm, been) in een bepaalde asana. Ze zijn meestal cirkel-of spiraalvormig. Je gebruikt ze om de soepelheid en de energiestroom in een gewricht of ledemaat te bevorderen en je alignment te verbeteren.

Pulsatie vinyasa’s zijn ritmische minibewegingen die in gang gezet worden door de ademhaling en de bandha’s (sloten). Deze kleine pulserende bewegingen zijn energetische reacties. Ze kunnen geactiveerd worden door je onderste bandha’s (bekkenbodemspieren) afwisselend krachtig aan te spannen en los te laten, je heiligbeen uit en in je lichaam te bewegen of je borst naar voor en naar achter te bewegen. Ze dienen om stagnerende energie vrij te maken en tot stroming te brengen in het bekken, middenrif-, borst- en hartgebied. Ze kunnen in elke houding toegepast worden.

So let’s flow together 🙂

Flow is being completely involved in an activity for its own sake. The ego falls away. Time flies. Every action, movement and thought follows inevitably from the previous one, like playing jazz.

Mihaly Csikszentmihaliy