If it doesn’t challenge you –  it doesn’t change you

Wat is yoga?

Yoga is  “a way of life”.
Meestal begint het bij als lichaamsdiscipline om je dan stapsgewijs  terug dieper in connectie te brengen met wie je werkelijk bent.
Yoga is naar binnen kijken en houden van wat je ziet.
Yoga is leren het positieve zien in alles rondom ons en in ons.
Yoga is een ultiem pad naar vrijheid ; vrijheid van pijn, vrijheid van hartzeer, vrijheid van eenzaamheid, vrijheid in je lichaam en geest.
Yoga is zowel voor jong als oud, voor man als vrouw.
Als je de discipline vindt om een wekelijkse yoga practice in je schema in te bouwen laten de voordelen niet lang op zich wachten!

Be Fit – Be Free – Be Love

 Is yoga iets voor mij? 


Yoga

Yoga is een achtvoudig pad:

1. YAMA

Omgaan met anderen en de wereld rondom je.

2. NIYAMA

Omgaan met met jezelf en zelfdiscipline.

3. ASANA

Omgaan met je fysieke lichaam door yoga houdingen te oefenen.

4. PRANAYAMA

Beheersen van je ademhaling.

5. PRATYAHARA

Beheersen van je zintuigen.

6. DHARANA

Concentratie ontwikkelen.

7. DHYANA

Mediteren.

8. SAMADHI

In totale vrijheid leven.

In het Westen leren de meeste mensen yoga kennen via stap 3) het beoefenen van yogahoudingen, stap 4) het beheersen van je ademhaling en stap 7) het mediteren. Door deze 3 stappen te beoefenen, ontwikkelen de andere stappen zich ook.


Yoga

Waarom yoga?

  • Om tot rust te komen en te ontspannen.
  • Om te leren op de juiste manier te ademen.
  • Om rug- schouder- en/of nekklachten te verhelpen of te voorkomen.
  • Om je sportprestaties te verbeteren en blessures te voorkomen.
  • Om spanningen en emoties los te laten waardoor je je beter in je vel voelt.
  • Als ontdekkingstocht naar jezelf en naar je ongekende mogelijkheden.
  • Om je levenslust aan te wakkeren en met meer passie door het leven te gaan.
  • Om je zelfvertrouwen te vergroten en stress beter de baas te kunnen.
  • Om je geest tot rust te brengen en je concentratie te verbeteren.
  • Om lichaam en geest te zuiveren en zo ziektes te vermijden.
  • Om je fit en gezond te voelen, sterker en leniger te worden.
  • Bij lichamelijke en geestelijke klachten.
  • Om in harmonie en liefde te leven.
  • Om je bewust te maken van je voeding en je te helpen bij gewichtsverlies.

De wereld van yoga, met zijn talloze stijlen kan worden vergeleken met een woud vol variatie en kleur. Iedere boom in een bos heeft hetzelfde doel : reiken naar het licht!

Welke stijl beoefenen we?

AERIAL YOGA

Is yoga in het doek; een doek dat je ondersteunt als partner, je omhelst, masseert, draagt, uitdaagt en het kind in je naar boven brengt.
Gedragen door het doek, word je lichter, ben je in staat om letterlijk en figuurlijk te zweven.
Het doek daagt je uit in balans en kracht en helpt je misschien wel om over je angsten heen te stappen. Leren loslaten, leren vertrouwen en vooral bewust worden dat je tot meer in staat bent dan dat je denkt! Je zelfvertrouwen krijgt er een boost van en je gelukshormonen gaan ervan stromen!

ANUSARA YOGA     (Alignment Yoga Flow)

Anusara Yoga is een dynamische vorm van Hatha Yoga waarbij het openen van het hart centraal staat. Gebaseerd op non-dual Tantra filosofie, we zoeken het positieve in iedereen en elke situatie.
We werken volgens de ‘Universal Principles of Alignment’ om het lichaam zo goed mogelijk uit te lijnen in de asanas (houdingen) zodat onze prana (levensenergie) weer volop kan stromen en we ons verbonden voelen.

Houdingen worden een tijdje aangehouden zodat je tijd krijgt om ze goed aan te voelen. Ujjayi ademhaling draagt ons.

Ademhalingsoefeningen en meditatie maken deel uit van de practice.

Elke week wordt er rond een ander thema gewerkt, de lessen zijn creatief en afwisselend.

Er zijn 4 niveau’s :
– Basic Anusara
– Anusara 1
– Anusara 2
– Anusara 3

ASHTANGA YOGA

Asthanga betekent acht ledematen nl.  Yama, Niyama, Asana, Pratyachara, Pranayama, Dharana, Dhyana en Samadhi. Zoals hierboven beschreven.

Dit is een héél dynamische vorm van yoga.
Het is een vaste reeks reeks waarbij de ene asana (houding) het lichaam voorbereidt op de volgende. De eerste serie is de yoga Chikitsa en maakt je lichaam licht en sterk. Het zuivert het lichaam en wekt hitte op en creeërt meer bewustzijn.
Het begint met een reeks zonnegroeten A & B, dan volgen staande houdingen gevolgd door zittende en een afsluitende reeks. De Ujjayi ademhaling is de verbindende factor, het verbind als het ware je innerlijke wereld met de buitenwereld.

Ashtanga yoga wordt aangeboden in twee niveau’s :

  • Ashtanga yoga 1 (nieuw in Asthanga)
  • Ashtanga yoga 2 (voor de gevorderde yogi)

VINYASA YOGA

Is een dynamische yogavorm, waarbij je van de ene houding naar de andere ‘flowt’. Ademhaling en beweging gebeuren synchroon. Lessen worden creatief opgebouwd zodat elke les anders is. De vinyasa yoga les wordt gegeven op leuke muziek.

 YIN YOGA  

Dit is een zachte passieve beoefening van yoga waarbij je :

– geen spierkracht en bandha’s gebruikt
– werkt met de zwaartekracht mee
– gebruik maakt van props (blokjes, kussen, dekens, bolsters) om je te ondersteunen
– vooral liggende en zittende houdingen doet
– met een open en milde aandacht mindful in je gedachten bent
– je houdingen 3 tot 5 minuten aanhoudt
– stretch geeft aan fascia, gewrichten, gewrichtskapsels en ligamenten

Deze vorm brengt je terug  in balans ten opzichte van je drukke levenstijl of  naast een dynamische (yang) yogastijl.

YIN – YANG YOGA

Deze stijl geeft je het beste van twee werelden het is een combinatie van dynamische yoga afgewisseld met rustige yin yoga.

Ook hier wordt er elke week rond een ander thema gewerkt.

RESTORATIVE YOGA

Dit is een herstellende vorm van yoga, waarbij je geen inspanning levert. Je wordt volledig ondersteund door props waardoor je je helemaal kunt ontspannen. Na de les ben je terug helemaal opgeladen.

Je hoeft niet op voorhand te reserveren voor onze wekelijkse lessen. Je komt gewoon naar de les die je het best past.
Er zijn matjes en drinkwater voor iedereen.

BASIC

BASIC YOGA  

Dit zijn yogalessen voor mensen die nieuw zijn in yoga. De houdingen worden stapsgewijs opgebouwd. De principes voor een goede uitlijning van het lichaam worden aangeleerd samen met verschillende ademhalingsvormen. De intensiteit van de lessen is laag  voor velen is dit ook een reden om de BASIC lessen te volgen.

LEVEL 1

YOGA LEVEL 1 

Dit zijn lessen op een gematigde intensiteit. De houdingen worden stapsgewijs aangeleerd. Er wordt veel aandacht besteed aan de correcte uitlijning van het lichaam en aan de ademhaling. Er wordt vloeiend gewerkt, in een flow (vinyasa) die de houdingen (asanas) met elkaar verbindt. De intensiteit is iets hoger dan de Basic yoga.

LEVEL 2

YOGA LEVEL 2

Volgde  je reeds 10 level 1 lessen en wens je je verder te verdiepen in yoga dan ben je in de LEVEL 2 lessen op je plaats. In deze lessen gaan we vlotter naar de eindhoudingen. Er komen ook meer uitdagende houdingen aan bod. Level 2 vereist meer kracht, souplesse en concentratie dan level 1 lessen. De intesiteit van deze lessen is stevig maar het blijft nog steeds fun!

LEVEL 3

YOGA LEVEL 3 

Deze lessen zijn voor de gevorderde yogi. De lessen hebben een stevige flow en er worden diepe houdingen aangereikt. Heb je het graag stevig en dynamisch ; dan ben je hier op je plaats. Fun en uitdaging gegarandeerd!

Klik op een titel om meer te weten:

Enkele keren per jaar organiseren we een reeks “start to yoga“ , dit is een kortlopende reeks lessen van 2.5u, meestal gaan die door op zondagvoormiddag.
Tijdens deze reeks leren we de basishoudingen aan volgens de juiste principes, we werken heel gedetailleerd. We halen elke houding als het ware uit elkaar om die dan opnieuw stap voor stap op te bouwen. Verder leren we ook verschillende soorten ademhalingsoefeningen aan. De lessen worden zoals altijd afgesloten met een begeleide ontspanning/meditatie.Dit zijn interactieve lessen dus jullie krijgen de kans om vragen te stellen.”Start to yoga” is ideaal om te beginnen met yoga of ook goed voor mensen die al een tijd yoga volgen maar die hun yoga willen verdiepen. De kostprijs voor deze reeks is €75.

THE TIME TO

RELAX

is when you don’t have

TIME FOR IT