"If it doesn't challenge you - it doesn't change you"

inspiratie

Op zoek naar evenwicht tussen lichaam en geest.

Pilates vs Covid 19


Pandemie: de Spaanse griep van 1918-1920 In januari 1918 sloeg een ongewoon dodelijke grieppandemie toe.

Hoewel het de ‘Spaanse griep’ werd genoemd omdat het bijzonder erg was in Spanje wijzen experts naar de VS, het VK of China als waarschijnlijke oorsprong. De pandemie besmette vervolgens 500 miljoen mensen, destijds bijna 25% van de wereldbevolking. 😳

Na een periode van drie jaar stierf de griep in december 1920 af, na het doden van tot 100 miljoen mensen – de pandemie eiste drie keer zoveel levens als de Eerste Wereldoorlog- die het overlapte.

Vreemd genoeg waren de doorgaans kwetsbare jongeren en ouderen niet de zwaarst getroffen bevolkingsgroepen; de tweede golf van verhoogde mutatie van de griep vernietigde populaties van jonge volwassenen tussen de 20 en 40 jaar.

Gedurende deze tijd was Joseph Pilates in zijn interneringskamp, waarvan er tijdens de oorlog meerdere waren. De meesten werden zwaar getroffen door de dodelijke uitbraak, maar verbazingwekkend genoeg stierf 👉geen enkele van de 8.000 geïnterneerden van Pilates – die hij zijn Contrology-oefeningen leerde – aan de griep!
Een bewijs van de effectiviteit van zijn methode? 🤔


👉 Hoe Pilates je immuniteit verhoogt De omstandigheden in het kamp van Pilates verschilden nauwelijks van zijn tegenhangers in oorlogstijd, zijn kamp bevatte ook gevangenen met verschillende achtergronden en was ook overvol. Het werd echter een buitenbeentje dankzij het rigoureuze systeem van oefeningen van Pilates waarin hij de gevangenen dag in dag uit trainde. Het jarenlang volgen van de Pilates-methode zou het immuunsysteem van de kampbevolking hebben versterkt.


👉 Samenvattend heeft het allemaal te maken met het lymfestelsel, dat het immuunsysteem van het lichaam vormt, waarvan het netwerk bestaat uit bloedvaten en knopen die afvalstoffen uit het lichaam verwijderen. Lymfevloeistof (een vorm van bloedplasma) verzamelt deze afvalstoffen uit cellen en transporteert deze.

👉 Inactiviteit kan de lymfestroom aanzienlijk beperken en leiden tot een opeenhoping van afvalstoffen en toxines waarvan wordt aangenomen dat ze een rol spelen bij ontstekingen en ziekten.
Hoe helpt lichaamsbeweging ons om dit te beheersen?


👉 Door spiersamentrekkingen en handmatige manipulatie slaagt het lymfestelsel erin infecties en cellulaire afval te isoleren en te elimineren. Diep ademhalen, lichaamsbeweging en massage zijn daarom geweldige manieren om de lymfestroom te stimuleren en de gezondheid van dit essentiële systeem te behouden. De beweging die wordt gecreëerd door diepe ademhaling te combineren met strekken, heeft bewezen de lymfecirculatie te verbeteren.
Waarom is Pilates vooral effectief in het stimuleren van dit systeem?


👉 Omdat het werkt op de twee belangrijkste spieren die de beweging van het lymfeweefsel door het hele lichaam bevorderen: de transversale buik (of het ‘powerhouse’ die bij elke Pilates-beweging wordt gebruikt) en de kuitspier. “Elke beweging in Pilates helpt bij de beweging van de lymfe in je lichaam, wat je aangeboren immuunsysteem is en je helpt gezond te blijven.”


Nu we met een nieuwe epidemie worden geconfronteerd, blijven de Pilates oefeningen relevant als altijd.


👉 Een holistische benadering van onze gezondheid is nog nooit zo belangrijk geweest. Het beoefenen van Pilates is niet alleen het verbeteren van fysieke kracht, flexibiliteit en mobiliteit, het helpt het immuunsysteem te versterken en te stimuleren, waardoor we de vele ziekten kunnen bestrijden die ons lichaam dagelijks dreigen te schaden.
Absoluut een reden om je workouts dit seizoen vol te houden! 🧡💪